książkowe nowości, czyli co przeczytałam w lutym i marcu



Już dawno nie dzieliłam się z Wami tym, co przeczytałam, dlatego też mam dzisiaj dla Was wpis z książkowymi nowościami. Wśród nich jest kilka nietrafionych tytułów, ale jest również książka, która bardzo mnie poruszyła.

"Nieznane życie lodowców" Bjorn Vassnes
Zapewne większość z nas nie zastanawia się nad znaczeniem lodowców, a już na pewno nie nad tym, że mają one bezpośredni wpływ na środowisko, w którym żyjemy. Dla większości, lodowce to po prostu wielkie góry lodowe, gdzieś na dwóch krańcach świata. Autor, w sposób przyczynowo-skutkowy, pokazuje nam, jak to, co dzieje się na drugiej półkuli ziemskiej ma bezpośredni wpływ na nasze codzienne życie. I próbuje pokazać nam, że powinno mieć również wpływ na nasze codzienne wybory.

Książka, napisana w bardzo przystępny sposób, otwiera oczy na wiele spraw związanych z ociepleniem klimatu, ekologią i dbaniem o nasze środowisko. Autor wymienia błędy i zaniedbania, jakie popełniliśmy, wymienia sposoby, dzięki który możemy polepszyć sytuację, jednocześnie podkreślając moc natury. 

"Pszczelarz z Sindżaru" Dunya Mikhail
Jest to książka, która mną wstrząsnęła i długo nie dała o sobie zapomnieć. Nie jest to lektura lekka i przyjemna, ale jest bardzo ważna i potrzebna. Zmusza do refleksji nad otaczającym nas światem.

Książkę tę zaliczamy do literatury faktu - opartej na prawdziwych wydarzeniach. Opisuje ona wydarzenia z Sindżaru, który od 2014 roku jest terroryzowany przez Państwo Islamskie (Daesz). Opowiada historię mężczyzny, który ryzykując życie, stara się ratować kobiety porwane przez ISIS.

Relacje uratowanych kobiet i ich rodzin są bardzo szczegółowe i drastyczne, ale dzięki temu nakreślają dokładny obraz tego, co dzieje się w tamtej części świata. Pokazują rozpacz i ludzkie cierpienie oraz to, jak wielkie może być ludzkie bestialstwo.


"Wieczny las. Poza pogonią wielkich miast" Justyna Stoszek
Autorka książki, która jest artystką tworzącą żywe rzeźby i roślinne instalacje w szkle, napisała ją z miłości do drzew. Opowiada historie ludzi, którzy mieszkają w Puszczy Mazowieckiej, lesie beskidzkim i mazurskim. Pokazuje nam lasy widziane oczami tych ludzi.

Ta książka jest po prostu piękna. Ma w sobie cudowne zdjęcia, ilustracje i leśną poezję, które przynoszą ze sobą spokój i pozwalają się wyciszyć.

"Skogluf. Mieszkaj zdrowo. Norweski sekret pięknego i naturalnego mieszkania" Jorn Viumdal
Ja chyba nigdy się nie nauczę, że pięknie wydane książki skandynawskich autorów nie niosą ze sobą zbyt wiele wartościowych treści. Tak właśnie było w tym przypadku.

Z opisu książki wynika, że żeby być zdrowym, należy odpowiednio zadbać o miejsce, w którym spędzamy najwięcej czasu, czyli o nasz dom. I tego właśnie oczekiwałam - porad, jak sprawić, żeby nasz dom stał się dla nas lepszym miejscem i jak zadbać o to, żebyśmy byli zdrowi przebywając we własnym domu. Niestety, konkretnych porad mamy jak na lekarstwo a przez większość książki dowiadujemy się o tym, że rośliny są fajne. I tyle.

"Becoming. Moja historia" Michelle Obama
Książka, która stała się ostatnio bardzo popularna w mediach społecznościowych. I nie ma co się dziwić, w końcu jest to historia jednej z najbardziej inspirujących kobiet współczesnych czasów.

Michelle Obama pisze w sposób mądryidojrzały pisuje swoje życie od czasów dzieciństwa po chwilę obecną, jednocześnie poruszając ważne społeczne tematy, takie jak: rasizm, seksizm czy inne stereotypy, które nadal panują wśród mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Otwarcie wyraża swoje poglądy i odczucia. Dzieli się swoimi refleksjami dotyczącymi polityki i mediów. Opisuje swój związek z Barackiem Obamą i życie rodzinne.

Czytając tę książkę otrzymujemy wgląd nie tylko w niezwykłe życie Pierwszej Damy Stanów Zjednoczonych, ale również w życie kobiety, żony i matki. Dowiadujemy się również, jak wygląda współczesne amerykańskie społeczeństwo i z jakimi zmaga się problemami.



"Żyj przytulnie. Magia codziennych przyjemności" Melissa Alvarez
Kupując tę książkę w zimny, ponury lutowy dzień pomyślałam, że podczas jej czytania zrobi się ciepło i przytulnie. Jakże się myliłam. W książce zostały poruszone wszystkie popularne koncepcje szczęścia, takie jak: hygge, lagom czy ikigai. Nie jest to źle napisana książka, czyta się ją bardzo szybko, ale podczas lektury miałam wrażenie, że ja to wszystko już wiem, że czytałam o tym już wcześniej. Książka nie wnosi nic nowego do poruszanego w niej tematu.

"Twój dobry rok" Agnieszka Maciąg
Jest to najnowsza książka Agnieszki Maciąg i jest ona połączeniem poradnika, dziennika motywacyjnego i pamiętnika. Zawiera również teksty, które pojawiły się na blogu autorki czy w jej wcześniejszych książkach. Ja bardzo sobie cenię twórczość Pani Agnieszki i ta książka również mi się podobała. Jest ona podzielona na dwanaście miesięcy i do każdego z nich znajdziemy inne porady, inspiracje czy przepisy. Motywacyjne teksty dobrane są również odpowiednio do każdej z pór roku.

Moim małym rytuałem stało się rozpoczynanie każdego miesiąca kolejnym rozdziałem z książki.

"Rok w ogrodzie" Dan Pearson
Dan Pearson jest cenionym brytyjskim architektem krajobrazu i zapalonym ogrodnikiem. W swojej książce opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie kolejno przez dwanaście miesięcy. W szczegółowy sposób pokazuje poszczególne etapy życia ogrodu i dzieli się z nami radami, jak o niego dbać przez cały rok.

Pokazuje również, że praca w ogrodzie może być odskocznią od szybkiego tempa codziennego życia. Pozwala ona wyciszyć się, uspokoić, pozbyć się złości i negatywnych emocji.

Książkę tę polecam nie tylko ogrodnikom (czy to tym z zawodu czy też z zamiłowania), ale również dla każdego miłośnika natury.

Komentarze

  1. Mnie zachwyciła książka o relacjach w związku w której można znaleźć odpowiedzi na pytanie jak odzyskać narzeczoną.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz